Jak zachować zdrowie i dobrą formę na lata?

Jak zachować zdrowie i dobrą formę na lata?

Dzięki postępowi technologii i dorobkowi współczesnej medycyny zwiększa się jakość i długość życia ludzi. Każdy mężczyzna chce dożyć do sędziwego wieku i cieszyć się emeryturą w pełni zdrowia. Jakie działania możesz podjąć już dziś, żeby przybliżyć się do tego marzenia? Sprawdźmy!

Jesteś tym, co jesz

Odpowiednio zbilansowana i zdrowa dieta ma za zadanie dostarczyć nam wszystkich składników niezbędnych do prawidłowej budowy i funkcjonowania organizmu. Jest to szczególnie ważne w ochronie przed schorzeniami ze strony przewodu pokarmowego. Unikaj produktów wysokoprzetworzonych oraz z dużą zawartością tłuszczu i cukrów prostych. Zrezygnuj z czerwonego mięsa, a wysmażanie na głębokim oleju zastąp przygotowywaniem posiłków w piekarniku lub na parze. Zadbaj o to, żeby na Twoim talerzu znajdowało się jak najwięcej warzyw i owoców, będących naturalnymi źródłami witamin. Twoja dieta powinna być bogata w produkty zawierające błonnik pokarmowy (m.in. kasze, ciemne pieczywo, płatki owsiane). Pamiętaj o tym, że ważne jest nawadnianie organizmu. Powinieneś wypijać minimum 2 l wody dziennie, żeby błonnik miał korzystny wpływ na Twój przewód pokarmowy.

Zrezygnuj z używek

Alkohol i papierosy to znane czynniki chorób. Wpływają one na funkcjonowanie i budowę całego organizmu. Te używki mogą upośledzać naprawę DNA w uszkodzonych komórkach ciała. Ponadto upośledzają odporność i walkę z groźnymi patogenami – jeśli w organizmie dojdzie do stanu zapalnego, to tkanka trudniej się goi. [1]

Rusz się!

Od wielu lat zaznacza się związek między niską aktywnością fizyczną a rozwojem chorób. Regularne uprawianie umiarkowanie intensywnego sportu jest bardzo korzystne dla zdrowia. Poprawia się krążenie krwi, organizm jest lepiej dotleniony, przewód pokarmowy pracuje sprawniej i zmniejsza się poziom stresu.

Okiełznaj stres

To zalecenie może się wydawać banalne, ale rzadko kto chce się przyznawać do tego, że przewlekły stres powoduje u niego obniżenie sprawności organizmu. Ważny jest balans pomiędzy pracą i obowiązkami a czasem wolnym i relaksem. Nie pozwalaj, żeby praca, zwłaszcza wymagająca psychicznie, w całości Cię pochłaniała. Nie bój się oddelegowywać obowiązki. Nie musisz robić wszystkiego sam. Każdego dnia próbuj odnaleźć czas tylko dla siebie. Może to być przeczytanie rozdziału książki, medytacja, poświęcanie się swojej pasji czy uprawianie sportu.

Badania profilaktyczne

Ze starzeniem się społeczeństwa wiąże się występowanie większej ilości nowotworów. Dobra wiadomość jest taka, że część z nich można wykryć jeszcze w stanie przedinwazyjnym w ramach badań profilaktycznych u osób bez żadnych objawów chorobowych. W przypadku profilaktyki raka jelita grubego zaleca się kolonoskopię co 10 lat u osób po 50. roku życia. Wieloletni palacze tytoniu i osoby pracujące w szkodliwych warunkach z ekspozycją zawodową na kancerogenne substancje powinni mieć wykonaną w okolicy 50. roku życia niskodawkową tomografię komputerową klatki piersiowej. Narządem, który u mężczyzn może podlegać nowotworowej przemianie, jest prostata. Jak zapobiegać rozwojowi inwazyjnej choroby nowotworowej? W okolicy 50. roku życia zgłoś się do urologa na profilaktyczne badanie per rectum (palcem przez odbyt) oraz na badanie markera PSA z krwi (marker chorób prostaty). Szybkie wykrycie groźnych chorób to szansa na przedłużenie życia! [2]

Popularne powiedzenie mówi, że jesteśmy kowalami swojego losu. Jest w nim dużo prawdy. Czas i wysiłek, który zainwestujesz w siebie już teraz, może Ci się opłacić w przyszłości. Daj sobie szansę na zdrową starość.

Bibliografia

  1. „Alimentary Pharmacology & Therapeutics | Pharmacology Journal | Wiley Online Library”. Dostęp: 3 sierpień 2023. [Online]. Dostępne na: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apt.13511
  2. „Ze Zdrowiem”. Dostęp: 1 grudzień 2023. [Online]. Dostępne na: https://www.nfz.gov.pl/ze-zdrowiem/nr-4/
Oceń: 4/5 z 1 ocen
Udostępnij: